21.9.13

Äppelgelé smaksatt med fläder, chili & mynta

Idag provade jag att göra äppelgelé som jag smaksatte med hemodlad fläder, chili och mynta. Min dotter Moa tyckte att jag såg ut som "en sån där häxa som kokar ihop en massa giftiga saker"! Men, jag lovar, det är varken giftigt eller äckligt utan jätte gott! 
Den går även utmärkt att smaksätta med tex. rönnbär. 

Vill du testa? Gör så här:
  1. Skölj äpplena och skär bort ev skadade delar. Skär i klyftor; skal och kärnhus ska vara kvar.
  2. Koka upp vatten. Lägg i äppelbitarna och koka under lock i 10-15 minuter tills bitarna är riktigt mjuka. Häll i en silduk och låt rinna av i 20 minuter.
  3. Mät upp saften. Koka saften kraftigt utan lock i 2-3 minuter. Ta grytan från värmen och rör i socker, lite i taget. Koka upp och låt koka kraftigt utan lock i 10 minuter.
  4. Gör geléprov. Kyl ett kaffefat. Häll lite äppelsaft på fatet, gör en ränna i saften. Flyter den inte igen är geléet klart. Koka annars i ytterligare 5 minuter. Om geléet trots detta flyter ihop tar du till pektinet (gäller ej gelé med rönnbär).
  5. Smaksätt geléet. Skölj smaksättningen noga. Myntabladen ska hackas. Chilipepparn delas, fröna petas bort, mellanväggarna skärs bort och frukten strimlas. Rönnbären rensas från fula exemplar.
  6. Lägg smaksättningen i gelégrytan och koka upp. Koka någon minut. Låt sedan stå någon minut.
  7. Skumma geléet. Häll i heta burkar, häll ända upp. Torka av kanten noga. Skruva genast på lock. Vänd burken upp och ned några gånger. Har locket en gummirand på insidan bildas det vakuum i burken när geléet stelnar, och du kan färvara geléet i rumstemperatur.
INGREDIENSER

2 kg knappt mogna äpplen (2 kg äpplen motsvarar 4 l skuren frukt)  
1 l vatten 
9 dl socker per avrunnen liter saft 
ev pektin 

SMAKSÄTTNING
1 dl myntablad eller chilifrukter eller rönnbär (1 dl myntablad motsvarar 2 chilifrukter eller 4 dl rönnbär). Jag tog koncentrerad flädersaft.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar